Wat zijn enkelvoudige koolhydraten

Wat zijn enkelvoudige koolhydraten? Om hier antwoord op te geven zullen we eerste onderscheid maken tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. Het verschil hierin zit in de chemische structuur van de koolhydraten. Ook wordt de enkelvoudige variant snel opgenomen wordt en de complexe vorm gedurende een periode zijn energie afgeeft.Enkelvoudige koolhydraten staan ook bekend als simpele / slechte koolhydraten of ‘dikmakers’.

Enkelvoudige koolhydraten suiker
Voor snelle energie is een appel gezond. Een donut bevat veel enkelvoudige koolhydraten. Dit geeft energie, maar maakt ook snel dik.

Wat doen enkelvoudige koolhydraten?

Enkelvoudige koolhydaten zijn de snel opgenomen varianten. Ze laten het bloedsuiker snel stijgen en zorgen voor een piek in energie. Ook bevatten ze vaak onnodig veel calorieën en veel ongezonde voedingsstoffen. Ze dragen over het algemeen ook niet bij aan een gezonde stoelgang, omdat ze niet zoveel vezels bevatten. Dat neemt niet weg dat alles, ook deze koolhydraten, in mate zeker deel uit kunnen maken van een gezond dieet.

Koolhydraten zijn een zeer belangrijke energievoorziening voor het lichaam. Daarom is het verstandig deze altijd deel uit te laten maken van het voedingspatroon. Wanneer je wilt afvallen is 40-50% van de calorieën afkomstig uit koolhydraten een goede richtlijn. Wel is het gezonder meervoudige koolhydraten te nuttigen; 10% enkelvoudig / 35% meervoudig.

In welke voeding zitten enkelvoudige koolhydraten?

Enkelvoudige koolhydaten knip wit
Wit brood bevat veel simpele koolhydraten. Kies liever voor volkoren brood.
Koekjes bevatten veel suikers. Eet ze daarom met mate.
Koekjes bevatten veel suikers. Eet ze daarom met mate. Compenseer de extra energie met extra beweging.

De meest bekende voeding waar simpele koolhydraten in zitten, zijn: snoep, koekjes, gebak, wit brood, vruchtensappen, frisdrank. Een zoete smaak verraadt vaak de aanwezigheid.

Voor meer inzicht in voedingswaarden verwijzen we je graag naar de koolhydatentabel. Dit bevat een overzicht van de voedingswaarden van eten en drinken dat vaak op het menu staat.

Dikmakers

Enkelvoudige koolhydraten worden zeer makkelijk en dus snel door het lichaam opgenomen. Deze energiepiek zorgt ook voor de aanmaak van insuline om de energie te vervoeren. Wanneer de energie niet verbruikt wordt zal het worden opgeslagen in vetreserves.

Het moment waarop deze ‘dikmakers’ worden genuttigd speelt ook een rol bij het aankomen. Een koekje of glaasje frisdrank wordt vaak op een rustig moment gegeten of gedronken. Even een pauze van het werk, of gezellig bijkletsen met een koekje en kop thee. De combinatie van suikers en vervolgens niets doen om dit te verbranden speelt een rol bij het aankomen. Een glas frisdrank voordat je een flink stuk wandelt zou minder schade doen.

Koolhydraat blokkers

Soms is het lastig een balans in voeding te vinden. Het minder eten van koolhydraten is lastig: brood als ontbijt en lunch, ‘s avonds pasta. Bovendien kan het vervangen van deze producten ook behoorlijke trek opleveren. Er zijn tegenwoordig producten op de markt die zich richten op het blokkeren van koolhydraten. Voorbeelden hiervan zijn Carbuloss en Lipo13. Om zonder het voedingspatroon te wijzigen af te vallen, of om de ‘piekdagen’ waar een overvloed aan koolhydraten aanwezig is te balanceren, kunnen deze middelen gebruikt worden.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *