Wat zijn complexe koolhydraten

Wat zijn complexe koolhydraten? Om hier antwoord op te geven zullen we eerste een onderscheid maken tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. Het verschil hierin zit in de chemische structuur van de koolhydraten. Ook wordt de enkelvoudige variant snel opgenomen wordt en de complexe vorm gedurende een periode zijn energie afgeeft. Complexe koolhydraten worden ook meervoudige koolhydraten genoemd.

brood pasta rijst
Complexe koolhydraten zijn een bron van energie voor het lichaam

Wat doen complexe koolhydraten?

In tegenstelling tot enkelvoudige koolhydraten, die vaak zorgen voor vermoeidheid en gewichtstoename, zijn complexe koolhydraten een essentiële energiebron. (Meer algemene informatie over koolhydraten vind je hier). Ze bevatten over het algemeen vitaminen, mineralen en vezels. Hierdoor verbetert de stoelgang. Ook kost het het lichaam energie om de voeding te verteren. Koolhydraten vormen gemiddeld 55% van de energievoorziening voor het lichaam. Vandaar dat het onverstandig is om te stoppen met koolhydraten eten om af te vallen. Ons advies is te letten op de voeding en met name meervoudige koolhydraten te nuttigen.

In welke voeding zitten meervoudige koolhydraten?

De meest bekende voeding waar koolhydraten in zitten, zijn: volkoren brood / roggebrood, zilvervlies rijst, aardappelen en volkoren pasta. Maar ze komen ook in vleeswaren en groenten voor. Hieronder volgt een overzicht met enkele voorbeelden:

Groenten: tomaten , wortelen, sperziebonen, spinazie, spruiten, komkommer, andijvie, asperges, bloemkool, boerenkool, broccoli.
Vleeswaren: biefstuk, kalkoen, kip, rosbief, rundergehakt.
Noten: cashewnoten, pistachenoten, walnoten.

3 vormen van complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten komen in 3 vormen voor. Dit zijn:
– zetmeel
– vezels
– glycogeen

Zetmeel

Zetmeel is de vorm van koolhyraten die afkomstig is uit plantaardig voedsel. Zetmeel vormt een belangrijke vorm van energie. Hoewel vaak gedacht wordt dat je geen zetmeel moet eten als je wilt afvallen, is dit niet waar. Vaak is het de bereidingswijze die de ‘dikmaker’ is, zoals het bakken van aardappels in plaats van koken. Zetmeel komt voor in de volgende producten:
– peulvruchten
– aardappelen
– granen (tarwe, mais, rijst)
– graanproducten (rijs, pasta)

Vezels

Vezels zorgen voor een vol gevoel en een gezonde stoelgang. Ze komen met name voor in ongeraffineerde (onbewerkte) koolhydraten. Er zijn twee soorten vezels: fermenteerbare vezels en niet fermenteerbare vezels. Zoals de naam doet vermoeden zijn dit vezels die wel of niet door het lichaam verteerd kunnen worden. Een voordeel van niet fermenteerbare vezels is dat ze geen energie geven en helpen het cholesterol te verlagen. Dit komt voor in de volgende voeding:
– volkoren producten
– groenten
– fruit (met name vlak onder de schil)

Glycogeen

Glycogeen is het koolhydraat dat voorkomt in dierlijke producten. Het valt onder de catagorie ‘lange suikermoleculen’ en wordt daardoor ook gekoppeld aan bloedsuiker. Voorbeelden van voeding zijn:
– vleeswaren
– gedroogde vruchten

Glycemische index

De glycemische index wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt. Het geeft een indicatie hoe snel de koolhydraten door het lichaam in glucose (suikers) worden omgezet en dus opgenomen in het bloed. Complexe koolhydraten hebben vaak een lage glycemische index en worden geleidelijk door het lichaam verwerkt. Producten met een hoge glycemische index, vaak geraffineerde (bewerkte) koolhydraten, zorgen voor een snelle energieopname en dus eerder omzetten van energie in vet. Voorbeelden hiervan zijn: koekjes en snoepjes. Wat een indicator is van de index is de mate van ‘zoetheid’. Zoete gezonde producten kunnen ook een hogere index hebben, zoals bananen. Vandaar dat handlopers voor het sporten vaak een banaan eten.

koolhydraten in voeding
Ongeraffineerde koolhydraten vormen een belangrijk onderdeel van een gezond dieet.

 

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *