Wat is glycemische last

Naast glychemische index spreekt men tegenwoordig ook steeds vaker over de glycemische last, afgekort GL. (Lees eventueel ook: wat is glycemische index voor achtergrond informatie). Bij de GL wordt er een berekening gemaakt naar aanleiding van de hoeveelheid koolhydraten, de GI index, gedeeld door de portiegrootte. De portiegrootte is dus het grote verschil met enkel kijken naar de index.

Glycemische last berekenen

De GL houdt dus ook rekening met de portiegrootte. Om de GL te bereken pas je de volgende berekening toe:

(hoeveelheid koolhydraten in een portie x GI) / 100 = GL

Wit tarwebrood
Koolhydraat (g/100g) 48
GI 75
Portie (gram)35
GL 13

Volkoren tarwebrood
Koolhydraat (g/100g) 39
GI 74
Portie (gram) 35
GL 10

Banaan
Koolhydraat (g/100g) 20
GI 51
Portie (gram) 120
GL 12

Appel
Koolhydraat (g/100g) 13
GI 36
Portie (gram) 120
GL 6

Aardappel gekookt
Koolhydraat (g/100g) 17
GI 78
Portie (gram) 200
GL 27

Aardappel gefrituurd
Koolhydraat (g/100g) 20
GI 85
Portie (gram) 200
GL 34

Bronnen: GI: International tables of glycemic index and glycemic load values: 2002. Atkinson et al, Diabetes Care, 2008. Koolhydraatwaarden: NEVO 2011

Voorbeeld: wit tarwebrood (48 gram koolhydraat per 100 gram, 1 portie is 35 gram). 48x.35 = de hoeveelheid koolhydraten in een portie.

(16.8×75)/100=GL13

Een hoge en lage GL

Aan de hand van bovenstaande som bereken je wat de GL van een product is. Je ziet dat sommige producten met een hoge index uiteindelijk een lage last hebben, omdat er rekening is gehouden met de portiegrootte.

Men spreek van de volgende waarden:
Lage GL = kleiner of gelijk aan 10
Hoge GL = groter of gelijk aan 20

Glycemische index in relatie tot ziekten

Omdat het constant houden van de bloedsuikerspiegel een gunstig effect zou kunnen hebben bij bijvoorbeeld diabetes of obesitas, wordt onderzoek gedaan of de GI nuttig is bij voedingsadvies. Het resultaat is dat voedingsdeskundigen het internationaal nog niet met elkaar eens zijn. Het zou eventueel nuttig kunnen zijn voor mensen met een verhoogde bloedglucosewaarde, maar er is onvoldoende bewijs dat het bijvoorbeeld het risico op (chronische) ziekten verkleint.

Daarnaast reken je dus met gemiddelden en zul je alle porties moeten wegen. Het berekenen van de GI, waarbij hetzelfde product afhankelijk van de bereiding meerdere waarden kan hebben, dan de GL uitrekenen: om hier zinvol een laag GL dieet van te maken zou iemand erg gemotiveerd en secuur moeten zijn. En dan is het nog steeds niet geheel sluitend, omdat de werking van de darmen en maag voor iedereen anders zijn en dit ook een rol speelt.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *