Wat is glycemische index

Na de trend om erg te letten op koolhydraten in het algemeen, is er nu een hype ontstaan rond de Glycemische Index, afgekort GI. Verschillende fora claimen dat dit essentieel is voor gewichtsverlies en een gezonde lifestyle, maar is dat wel waar? En wat is de GI eigenlijk. In dit artikel zullen we proberen de basis zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Definitie glycemische index

“Glycemische index (GI) is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen”- bron: www.voedingscentrum.nl.

glycemische-index-eten
Voorbeelden van voeding met een hoge GI en een lage GI

Dit betekent dus dat de GI aangeeft hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt, wanneer iemand iets heeft gegeten. Koolhydraten die snel hun energie afgeven worden snelle koolhydraten genoemd en hebben een hoge GI. De langzame variant staat bekend als langzame koolhydraten en heeft een lage GI.

Op het internet staan verschillende grenzen voor laag en hoog, maar over het algemeen wordt dit gehanteerd:

Lage GI = minder dan 55
Hoge GI = hoger dan 70
(Middenregio = 55-70)

Het gaat om 50 gram van een product.

GI bepalen

Het is niet eenvoudig om de GI te bepalen. Dat komt omdat de GI waarde afhankelijk is van verschillende factoren, zoals bereidingswijze en de persoon die het eet. De GI verandert namelijk door:
1. bereidingswijze:
– koken of bakken geeft ander resultaat
– de temperatuur van de bereidingswijze
– hoe lang het product is bereid

2. producten:
– fruit dat langer gerijpt is heeft een hogere GI
– een combinatie van producten kan een andere GI geven. Vet heeft bijvoorbeeld invloed op de GI. Bij het nuttigen van een maaltijd worden er meerdere producten gebruikt.

3. de persoon:
– snelheid van de werking van de darmen
– snelheid van de verwerking door de maag

Omdat de GI bepalen dus niet zo heel eenvoudig is, wordt vaak een gemiddelde genomen van de producten waaruit de maaltijd bestaat.

Glycemische index en afvallen

De glycemische index geeft dus een indicatie van de snelheid waarmee glucose door het bloed wordt opgenomen. De bloedsuikerspiegel stijgt en kan bij veel producten met een hoge GI gaan pieken. Het nuttigen van veel producten met een GI kan nadelig zijn wanneer je wilt afvallen, omdat snelle vertering ook vaak betekent dat het eerder als vet wordt opgeslagen. Ook produceert het lichaam veel insuline. Voor diabetes patiënten wordt er daarom tegenwoordig vaker gelet op de GI.

Wanneer er veel producten met een lage GI worden gegeten kan dat voordelen bieden De vertering van de koolhydraten verloopt dus langzamer, waardoor de bloedsuikerspiegel gelijkmatiger blijft. Ook zal de insulineproductie gelijkmatiger verlopen. Uiteindelijk wordt de koolhydraten dus langzamer gebruikt en omgezet in energie, in plaats van opgeslagen als vet.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *