Verhouding koolhydraten, eiwitten, vetten

Een gezond dieet bestaat uit 3 macro nutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten. De vraag die vaak rijst is: in welke verhouding moet ik dit eten? De verhouding waarin deze worden genuttigd is afhankelijk van jouw dieetdoel of wat past binnen jouw lifestyle. Een sporter zal bijvoorbeeld meer koolhydraten nuttigen dan iemand met een minder actieve lifestyle. We zullen dit toelichten met een afbeelding en n.a.v. de richtlijn van de gezondheidsraad.

Verhoudingen & Sporters

In deze afbeelding* zie je voorbeelden van verhoudingen van macro nutriënten. Wanneer je veel sport is het verstandig in verhouding iets meer koolhydraten te eten: 40-60%. Dit klinkt misschien vreemd, omdat voor sporters eiwitten erg belangrijk zijn. Koolhydraten zijn noodzakelijk om tijdens de training goed te presteren. Je lichaam zet koolhydraten eenvoudig om in energie. (Lees meer over de functie van koolhydraten). Anders is het ook wel eens geneigd spiermassa aan te spreken voor energie, én dat is niet de bedoeling. Eiwitten komen vervolgens aan bod voor spierherstel, onderhoud en opbouw.

ratio-koolhydraat-eiwit-vet

Verhouding koolhydraten, eiwitten, vetten afvallen

Wanneer je wilt afvallen is het van belang het aantal koolhydraten in verhouding omlaag te brengen. Hierbij is gaat de voorkeur naar voornamelijk complexe koolhydraten en minder enkelvoudige koolhydraten. Eén ding is dus wel duidelijk, je kunt koolhydraten eten en toch afvallen. Vaak wordt aangeraden de hoeveelheid koolhydraten per dag vast te stellen op 40-45%, wat overeen komt met bovenstaande afbeelding en de ondergrens van de gezondheidsraad. Dit betekent dat er in verhouding meer vetten en eiwitten worden genuttigd.

Voedingscentrum

Op de site van het voedingscentrum vind je ook vel informatie over koolhydraten. Zij vermelden dat de voedingsraad adviseert dat 40-70% van de energie afkomstig is uit koolhydraten.

Koolhydraat arm dieet

Sommige diëten verlagen het aantal koolhydraten naar 10% of minder. Dit betekent direct dat de verhoudingen eiwitten en vetten zeer hoog liggen, wat extra belasting voor de nieren en levert tot gevolg heeft. Afvallen is met meer koolhydraten zeer goed mogelijk, dus lees je van tevoren goed in over een koolhydraat arm dieet voordat je eraan begint. Dit artikel informeert je bijvoorbeeld over te weinig koolhydraten.

Verhoudingen berekenen

De eenvoudigste manier om de verhoudingen te berekenen is door een dagboek bij te houden in bijvoorbeeld een telefoon applicatie. Het is ook mogelijk dit handmatig uit te schrijven, maar dat kost toch redelijk veel rekenwerk. Een voorbeeld is MyFitnessPall. Hierin vul je per dag in wat je eet, drink en beweegt. Vervolgens rekent de app de verhoudingen koolhydraten, eiwitten en vetten voor je uit.

*bron: TheSwoleProject.com

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *