Te weinig koolhydraten

Veel populaire diëten zijn op basis van het beperken van koolhydraten, ofwel een koolhydraatarm dieet. Voorbeelden hiervan zijn Atkins, Dr. Frank of South Beach. Sommige diëten schrappen bijvoorbeeld aardappelen, rijst en pasta uit het dieet. Andere diëten pakken het nog rigoureuzer aan, daar worden alle koolhydraten geschrapt dus ook groenten en fruit. De vraag die rijst: kan hierdoor een tekort aan koolhydraten ontstaan en wat zijn hiervan de gevolgen en symptomen?

fruit-groenten
Een gezond en evenwichtig dieet bevat ook fruit en groenten. Let wanneer je af wilt vallen op de hoeveelheid koolhydraten, maar verban ze niet uit het dieet, hierdoor kan een tekort ontstaan.

Tekort aan koolhydraten

Wanneer je wilt afvallen is het verstandig de hoeveelheid koolhydraten te beperken, maar niet geheel te schrappen. Een gezond dieet bevat ook koolhydraten, echter staat dit in balans met vetten en eiwitten. 40-45% van de calorie-inname bestaat uit koolhydraten. Koolhydraten zijn de nummer 1 energievoorziening van het lichaam. Ze zorgen voor snelle energie, dat je goed kunt nadenken en fysieke inspanning kunt leveren. Wanneer je minder koolhydraten eet word je lichaam geforceerd om energie uit eiwitten en vetten te halen. Hoewel hier wel energie uitkomt, wordt deze energie minder makkelijk verwerkt.

Een gevolg van minder koolhydraten is het verwerken van eiwitten en vetten voor energie. Dit leidt tot een vermindering van vet- en spiermassa. Een andere bijkomstigheid is dat het lichaam koolhydraten nodig heeft om vetten op te slaan. Geen koolhydraten betekent dus ook niet de mogelijkheid nieuwe vetten op te slaan.

Ketose & ketogene toestand

Ketose betekent dat het lichaam niet in staat is om vetten uit voeding op te slaan. Dit word veroorzaakt doordat er geen koolhydraten zijn om dit proces te ondersteunen. Veel mensen eten geen koolhydraten, omdat ze daarmee hun lichaam in ketogene toestand willen brengen. Veel diëten waarbij de koolhydraten worden geschrapt, staan wel veel vetten toe omdat deze toch niet opgenomen worden. Dat betekent niet dat dit gezond is.

De aanhangers van een ketose beweren dat, doordat het lichaam niet in staat is de vetten op te nemen, het lichaam vetreserves aanspreekt voor energie. Dit zou tot gewichtsverlies leiden. Tegenstanders beweren echter dat het lichaam eerder eiwitten gebruikt als brandstof, wat leidt tot minder spiermassa. Het ‘succes’ van het dieet bestaat uit kilo’s gewichtsverlies door minder spiermassa, waarbij het vetpercentage gelijk blijft.

Symptomen tekort koolhydraten

Het verbannen van koolhydraten uit jouw dieet is dus geen verstandig plan. Wat je wel kunt doen is kijken hoe je de verhoudingen kunt aanpassen of kunt kiezen voor een gezond alternatief. Een idee is bijvoorbeeld het ontbijt vervangen door een shake. Omdat de voedingsstoffen uit een shake eenvoudig worden opgenomen door het lichaam voel je je fit, en bovendien helpen Shakes voor een platte buik.

Wanneer je een tekort hebt aan koolhydraten merk je dat aan de volgende symptomen:

  • moeite met concentreren, vertraagd denken
  • verminderde fysieke inspanning kunnen leveren
  • afname van spieren
  • trage opbouw van nieuwe spiermassa
  • koude handen en voeten
  • vermoeidheid

Met name sporters hebben veel last van een tekort aan koolhydraten. Hoewel sporters vaak extra eiwitten nemen met bijvoorbeeld whey eiwit shakes, zullen zij ook zeker koolhydraten eten.

Wanneer je een mentale prestatie moet leveren, bijvoorbeeld op werk of school, is het ook af te raden erg te korten in koolhydraten.

Gevolgen tekort aan koolhydraten

Een tekort aan koolhydraten kan voor het lichaam vervelende gevolgen hebben. Omdat er in verhouding te weinig koolhydraten worden gegeten, heeft dit bijna altijd automatisch tot gevolg dat er teveel vetten of eiwitten worden gegeten.

  1. teveel vetten: hoewel deze in ketogene toestand minder tot niet worden opgenomen, zijn veel vetten niet gezond voor de lever
  2. teveel eiwitten: eiwitten zijn erg gezond, maar zorgen bij langdurige overdaad voor een te zware belasting voor de nieren.
  3. tekort aan vitaminen en mineralen: in de meest strikte diëten zijn groenten en fruit niet toegestaan. Hieruit worden juist vitaminen en mineralen geput. Hierdoor ontstaat een tekort aan bijvoorbeeld: vitamines B, C, calcium, foliumzuur, enz.
  4. slechte stoelgang: voor een goede stoelgang zijn vezels nodig, en juist vezels zitten in producten met koolhydraten. Groenten, fruit, brood en pasta zijn alleen rijk aan vezels.

Balans in voeding en beweging

Wanneer je wilt afvallen is het essentieel een gezonde balans te vinden tussen voeding en beweging. Het eten van koolhydraten hoort daar zeker bij. Wanneer je wilt afvallen door minder koolhydraten te eten, zorg dan voor veel groenten en ook fruit om te voorkomen dat er een tekort aan koolhydraten ontstaat. Lees ook het artikel ‘Koolhydraten eten en toch afvallen’ voor meer informatie.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *