Spieropbouw vrouwen

gespierde-vrouw

3 Fabels over krachttraining
Vrouwen hebben veel baat bij (zware) krachttraining als ze willen afvallen. Toch zie je in de sportschool nog veel dames uren op de crosstrainer staan en nooit iets anders doen dan cardio training. Of de dumbells van 2 kg worden gepakt om vervolgens 200 herhalingen mee te doen. De angst voor een lichaam als dat van Arnold Schwarzenegger is groot. In dit artikel leggen we je uit waarom jij nooit een lichaam zult krijgen als een bodybuilder en worden andere fabels ontkracht.

Angst voor veel spieren

Er bestaan onder vrouwen nogal wat mythes als het gaat om spieren. Allereerst het lichaam als Arnold.

“Door krachttraining krijg ik het lichaam van een bodybuilder”

Mannen zijn heel anders gebouwd dan vrouwen. Ze hebben van nature meer spiermassa waardoor ze uiteindelijk altijd ‘groter’ zullen worden dan vrouwen bij krachttraining. Daarnaast kunnen ze sneller en meer spieren opbouwen. Bij de aanmaak van spieren spelen testosteron en groeihormoon een grote rol. Mannen hebben gemiddeld 16.5x zoveel testosteron in hun lichaam dan vrouwen. Hetzelfde geldt ongeveer voor het groeihormoon, dat hebben mannen gemiddeld 17.5x zoveel als vrouwen. Een vrouw is dus simpelweg niet in staat om hetzelfde lichaam te krijgen als een man. De spieropbouw is daarvoor te verschillend. Sterker nog, voor een beetje resultaat qua kracht moet een vrouw harder werken.

”Spieren laten je er dik uitzien”

Dit is ook een idee dat veel vrouwen hebben bij spieropbouw en sterke spieren trainen. Ze zouden je er dik en bol uit laten zien. De enige manier waarop dit kan is door veel spieren te trainen en daarnaast heel veel te blijven eten, waardoor de vetmassa gelijk blijft. Wanneer je niet meer gaat eten dan normaal zul je door de krachttraining afvallen. Je hebt dus geen dieet nodig. Bovendien is 1kg spier een stuk kleiner dan 1kg blubberig vet.

“Van spieren kom ik aan”

Wanneer je krachttraining doet en werkt aan spieropbouw, is het van belang om meer te letten op centimeters dan op de weegschaal. In eerste instantie zul je snel afvallen, daarna kan het zijn dat je iets zwaarder wordt door de spieren. Dat neemt niet weg dat je 3kg kunt aankomen aan spier, maar wel een kledingmaat kleiner draagt. Staar je daarom niet blind op de weegschaal, hoe je eruit ziet is het belangrijkst.

Feit: van krachttraining val je af

Na de fabels over krachttraining kunnen we je ook een feit geven: het is zeer efficiënt als je wilt afvallen. Als je wilt weten welke voordelen het nog meer biedt, lees dan “Krachttraining voor vrouwen: 10 redenen waarom het goed is”.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *