Speltbrood en Koolhydraten

brood

Over speltbrood ontvangen we zeer veel vragen. Er is grote onduidelijkheid over de gezondheidsvoordelen, of het wel of geen koolhydraten bevat, en of het geschikt is wanneer je intolerant bent voor gluten. We zullen al deze vragen voor de beantwoorden. Want uiteindelijk blijft de vraag: iedereen zegt dat speltbrood zo gezond is, maar is dit eigenlijk wel waar? Daarom eerst de voor- en nadelen van spelbrood voor je opgesomd:

Voordelen speltbrood

– bevat (iets) meer eiwitten
– geeft lang een verzadigd gevoel
– bevat veel vezels
– kleinere boterham resulteert onbewust in minder beleg
– wordt soms beter verdragen door personen met voedingsintolerantie

Nadelen speltbrood

– niet geschikt voor personen die intolerant zijn voor gluten
– duurder dan tarwebrood
– bevat meer calorieën dan tarwebrood

Verschil spelt- en tarwebrood

Spelt en tarwe behoren tot dezelfde graanfamilie. In veel opzichten zijn ze erg gelijk aan elkaar. Van beide graansoorten worden al eeuwen broden gebakken. Tegenwoordig maakt spelt een grote opmars en zijn er veel berichten te lezen over hoe tarwe slecht is voor het lichaam. Echter worden deze berichten niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Sterker nog: de voedingswaarde van beide graansoorten is bijna identiek.

Waar ontstaat dan wel een verschil

Het verschil dat in voedingswaarde ontstaat kan liggen aan de kwaliteit van de tarwe die gebruikt wordt. Door de massaproductie van tarweproducten, wordt tarwe erg doorgekweekt tot zeer snel groeiende planten. Dit gaat ten koste van de kwaliteit. De grotere tarwekorrels zijn bovendien moeilijker te verteren, wat de opname van voedingsstoffen vermindert. Maar nogmaals: bij tarwe van goede kwaliteit is het verschil qua voedingswaarde met spelt minimaal.

Voedingswaarde: koolhydraten

In zowel tarwebrood als speltbrood zit in 100gram zo’n 48 gram koolhydraten. De hoeveelheid koolhydraten die je eet per broodsoort is dus puur afhankelijk van de hoeveelheid die je eet. Heb je door speltbrood sneller een verzadigd gevoel, dan zou je dus minder koolhydraten eten. Hebben beide broden hetzelfde resultaat, dan maakt het dus niet uit.
Denk je dat je om af te vallen koolhydraten compleet moet verbannen, lees je dan verder in met het artikel Snel afvallen zonder koolhydraten.

Speltbrood koolhydraat vrij?

Nee, speltbrood bevat net als elke andere soort brood gewoon koolhydraten. Spelt bevat complexe koolhydraten, het type dat langzamer wordt verwerkt door het lichaam. Koolhydraten zijn onderdeel van een bewuste levensstijl en voorzien het lichaam van essentiële energie. Ongeveer 40-45% van de totale calorie inname per dag mag afkomstig zijn van koolhydraten. Klik hier voor meer informatie over koolhydraten eten en toch afvallen.

Speltbrood gluten vrij?

Nee, helaas bestaan er veel mythen over speltbrood. Spelt bevat net als tarwe gewoon gluten. Personen met coeliakie kunnen over het algemeen ook geen spelt verdragen. Er zijn wel gevallen bekend van personen die een intolerantie hebben voor tarwe of andere allergieën tegenover broodsoorten en spelt beter kunnen verdragen.

Opgeblazen buik

Veel personen hebben last van een buikje. Dit kan diverse redenen hebben. Een oorzaak is veel buikvet, maar de buik kan ook behoorlijk opblazen door bijvoorbeeld een reactie op gluten. Sommige personen kunnen op coeliakie getest worden, zonder dat daaruit komt dat ze een voedselallergie hebben. Het kan zijn dat er sprake is van een lichte intolerantie, wat al voor best wat klachten kan zorgen. Dan kun je kijken wat er gebeurt wanneer je glutenvrij gaat eten. Helaas is spelbrood dan geen optie. Wil je meer informatie over verschillende soorten buikjes en wat je kunt doen voor een slankere taille, lees dan Buikje wegwerken.

Conclusie

Wil je bewust leven, let dan op de kwaliteit van het brood en vervolgens voor welk beleg je kiest. Koolhydraten behoren tot een gezond dieet, dus 2 boterhammen voor het ontbijt of de lunch kan prima. Tussen tarwe en spelt is qua voedingswaarde weinig verschil op te merken, maar sommige personen verdragen spelt iets beter. Verdraag je beide graansoorten goed, wissel ze dan eens af. Het is altijd goed het lichaam uit de dagen verschillende soorten voeding te verteren. In alle gevallen blijft de volkoren variant een gezonde keus.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *