Ik wil afvallen maar hoe?

vraagtekens

We beantwoorden graag jullie vragen over voeding, afvallen en het aanleren van een gezonde lifestyle. Waar we veel vragen over hebben ontvangen is hoe te starten met afvallen. Wat te doen als het niet lukt, en wat als je wilt afvallen maar niet dik bent. Hieronder zijn al jouw vragen over hoe je kunt afvallen beantwoord.

Ik wil graag afvallen maar weet niet hoe?

Soms is afvallen niet een kwestie van willen, maar meer een kwestie van ‘waar te beginnen’? Eigenlijk weten we allemaal dat minder eten en meer bewegen de clue van het verhaal is. Maar honger krijgen, jojo-en, en weer terug bij af zijn. Om te starten met afvallen is het noodzakelijk te kijken naar balans in eten. Verklein de portiegroottes en ook de hoeveelheid koolhydraten die je per dag nuttigt. Hierbij is het vooral van belang te korten op enkelvoudige koolhydraten, de meervoudige / complexe koolhydraten behoren gewoon tot een gezond dieet. Wel is het zo dat je, bijvoorbeeld bij het ontbijt, kunt kiezen voor een shake in plaats van boterhammen. Het is niet per se noodzakelijk te sporten. In het artikel 6 tips afvallen zonder sporten lees je hier meer over. Wanneer je wel gaat sporten val je zo’n 20% meer af en bovendien werk je aan je gezondheid. Wil je meer inzicht in wat jou extra gewicht geeft? Bedenk je dan waarom je in het verleden bent aangekomen, om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt. Is eten een troost, zoek dan naar hobby’s of andere afleiding. Houd een eet dagboek bij om inzicht te krijgen in wat je per dag eet. Soms kan 1 glas wijn en een handje nootjes al de boosdoener zijn.

Ik wil afvallen, maar het lukt me niet

Dat afvallen niet lukt kan verschillende oorzaken hebben. We hebben nu eenmaal niet allemaal hetzelfde lichaam. De een valt snel af en bereikt haar streefgewicht in enkele weken, de andere moet maanden zwoegen. Houdt je daarom niet vast aan wat andere doen, maar het resultaat dat je zelf bereikt. Val je 0,5 kilo per week af: dat is 6 kilo in 3 maanden, dus erg goed! Mocht je helemaal niet afvallen, dan zijn dit de meest voorkomende oorzaken:

  • je eet teveel koolhydraten: afvallen terwijl je veel koolhydraten eet is bijna onmogelijk, pas de verhoudingen van je dieet aan en kijk of dit helpt. Wil je weten welke koolhydraten je wel kunt eten, lees dan hier meer over gezonde koolhydraten.koek-eten
  • je beweegt te weinig: beweging kan net je lichaam meer activeren meer energie te verbranden.
  • je eet te weinig: stoppen met eten en maaltijden overslaan is funest voor het afvallen. Kies liever voor gezonde snacks, zoals cherry tomaatjes of een snack komkommer .
  • je slaapt slecht of ervaart veel stress: door stress en verstoorde nachtrust kan het lichaam in een soort ‘overlevingsmodus’ komen, wat resulteert in vetreserves in plaats van verbranding.
  • je eet meer dan je denkt: soms eten we onbewust toch meer dan we denken. Een glas wijn, één koekje of stukje kaas. Schrijf op wat je per dag eet om te zien of je misschien onbedoeld teveel snackt.

Nogmaals, dit zijn veel voorkomende oorzaken, maar niet iedereen is hetzelfde. Bij het afvallen is balans vinden essentieel, dus alles waar ‘te’ voor staat is niet de bedoeling. Teveel eten, te weinig eten, te veel sporten, te weinig sporten, etc.

Ik wil afvallen maar ben niet dik

Dit is een interessante vraag. Wanneer je een gezond gewicht hebt en alsnog graag wilt afvallen: waarom wil je zo graag een nog slankere lijn? Houdt altijd in gedachten dat gezondheid veel belangrijker is dan een modebeeld dat gedomineerd wordt door modellen met ondergewicht.

Wanneer je een gezond gewicht hebt, maar bijvoorbeeld wat meer definitie wilt geven aan je lichaam kan sporten helpen. Vrouwen willen vaak slanke benen en een dunne taille. Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar de volgende artikelen over slanke benen en oefeningen voor een platte buik.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *