Goede voornemens 2018 afslanken

afvallen-nieuwjaarsvoornemen

Het jaar is gestart en dat betekent voor veel van ons één ding: goede voornemens. Meer bewegen, gezonder eten, stoppen met roken en afvallen. Hoewel we het jaar starten met de beste intenties, verdwijnen ze vaak als sneeuw voor de zon richting eind januari. Teleurgesteld vervallen we in oud patroon. Maar wat kun je doen om in 2018 wél je goede voornemens vol te houden en af te vallen? Hier volgen 4 tips!

Tip 1: Afvallen in 2018 doe je met een plan

Het probleem met goede voornemens is vaak dat er geen concreet plan achter zit. En dat is vergelijkbaar met een autovakantie zonder navigatie. Stel dus van tevoren een realistisch doel, bijvoorbeeld 5 kilo afslanken in 20 weken. Houdt een dagboek bij met wat je eet en beweegt om inzicht te krijgen waar voor jou de winst te behalen valt. Houd je niet van sporten, lees dan 6 tips afvallen zonder sporten. Wanneer je weet waar de stiekeme dikmakers in de voeding zitten (zoals suikerhoudende dranken, gebakken eten, mueslirepen en veel vlees), kun je je voeding in verhouding aanpassen.

Tip 2: Neem de tijd voor goede voornemens

De kilo’s zijn er waarschijnlijk ook niet in één week aan gekomen, verwacht niet dat je het andersom er in 1 week af krijgt. Bovendien is het heel ontmoedigend om een onrealistische doelstelling te nemen. Vier elke kilo die je verliest in plaats van enkel het eindresultaat. Dan veranderen je goede voornemen in een nieuwe lifestyle.

Tip 3: Leuk afslanken

Iedere dag wortels voor de lunch, broccoli als avondeten en een toetje van radijsjes? Wanneer je jezelf een dieet oplegt waarvan praktisch iedereen bloed chagrijnig wordt houd je het waarschijnlijk niet vol. Om de kilo’s er af te houden is het van belang permanent je voedingspatroon aan te passen. In verhouding meer groente eten zal waarschijnlijk wel helpen, dus ga opzoek naar wat je echt lust. Op het internet staat talloze lekkere recepten met groenten, waardoor je naar hartenlust kunt variëren.

Je bent vast ook bekend met het fenomeen dat koolhydraten eten niet mag. Daar is niets van waar. Koolhydraten zijn een onderdeel van een gezond voedingspatroon. Wil je er meer over lezen? Bekijk dan het artikel Koolhydraten eten en toch afvallen.

En dat stuk taart?

beste-taart-moorkop
Als je op calorieën let en toch een taartje wil eten, kies dan voor de moorkop.

Op een verjaardag ook een gebakje eten moet kunnen. Let bij de lunch of het avondeten even op, of ga een half uur fietsen. Balans is de oplossing. De ‘minst erge’ keus bij gebak is overigens niet de appeltaart, maar de moorkop.

Tip 4: Bewegen in groepsverband

Mensen die sporten in groepsverband houden goede voornemens over het algemeen langer vol. De gezelligheid en soms ‘stok achter de deur’ zorgt voor motivatie. Wil je vaker gaan wandelen of hardlopen, zoek dan een maatje. In de sportschool is groepsfitness een goede optie. En als laatste mogelijkheid ouderwetse teamsport.

Een gezond en slank 2018 gewenst namens het team van Afvallen & Koolhydraten!

Hollywood Garcinia
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *