Geen koolhydraten eten

voeding-rijk-aan-koolhydraten

Steeds vaker hoor je dat mensen koolhydraten gaan verbannen uit hun eetpatroon. Ze zouden namelijk ongezond zijn en het mijden van koolhydraten zou een goede manier zijn om snel gewicht te verliezen. Maar is het wel zo gezond en krijg je dan nog wel alle essentiële voedingsstoffen binnen? Lees snel verder om antwoorden te vinden op deze vragen.

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is een dieet waar je weinig (10-15% van de calorie-inname) tot geen koolhydraten mag eten. De belangrijkste voedingsmiddelen die bij dit dieet niet gegeten mogen worden zijn graanproducten zoals brood, pasta, rijst en aardappelen. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk veel koolhydraten en dit overschot wordt omgezet in vet. In een koolhydraatarm dieet worden in verhouding meer vetten en eiwitten gegeten. Met name eiwitten geven een snel en lang verzadigd gevoel, hierdoor zul je bij het volgen van een dit dieet minder last hebben van een hongerig gevoel. Dat neemt niet weg dat bij elk ander dieet eiwitten hetzelfde effect zullen hebben. Ontbijten met joghurt of kwark is bij praktisch elk dieet een prima start van de dag.

Koolhydraten zijn namelijk onder te verdelen in twee groepen: enkelvoudige en complexe koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten zitten onder andere in koek, snoep, frisdrank, wit brood en witte pasta. Complexe koolhydraten zitten onder andere in brood, aardappelen, bonen, pasta en rijst. Bij een koolhydraatarm dieet is het met name verstandig om de enkelvoudige koolhydraten te vermijden en om het eten van complexe koolhydraten te verminderen. Uiteindelijk is zo’n 40-45% van de dagelijkse calorie-inname afkomstig uit koolhydraten.

Voor verdere informatie over alle macro-nutriënten en gewenste hoeveelheden lees je: verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten.

Is een koolhydraatarm dieet gezond?

enkelvoudige-en-complexe-koolhydraten
Koolhydraten komen voor in een gebalanceerd en gezond dieet. Kies wel liever voor een appel dan voor een donut.

Het vermijden van voedingsmiddelen die enkelvoudige koolhydraten bevatten is heel goed voor je gezondheid, deze voedingsmiddelen bevatten namelijk weinig nuttige voedingsstoffen. Voedingsmiddelen met koolhydraten bevatten daarentegen veel vezels, wat goed is voor de spijsvertering en voor het hebben van een verzadigd gevoel. In principe zijn complexe koolhydraten dus goed, maar je moet wel opletten dat je er niet te veel van binnen krijgt. Een te grote hoeveelheid aan deze voedingsmiddelen kan namelijk ook zorgen voor vetopslag. Wanneer je een dieet gaat volgen, is het erg belangrijk om veel andere voedingsmiddelen te eten die alle essentiële voedingsstoffen bevatten. Voorbeelden van deze voedingsmiddelen zijn vis, vlees, fruit, groenten, noten en zaden. Het is echter niet gezond om helemaal geen koolhydraten meer te eten omdat ze functies hebben; ze dienen als brandstof voor de spieren, als zuurtransport voor de weefsels en voor het functioneren van de hersenen. Voor bijwerkingen lees je het artikel Te weinig koolhydraten.

Val je af door geen koolhydraten te eten?

Door het vermijden/drastisch verminderen van koolhydraten kun je veel kilo’s verliezen (meer informatie over afvallen lees je: heel snel veel afvallen). Zoals hierboven beschreven wordt een teveel aan koolhydraten namelijk omgezet in vet. Wanneer je weinig tot geen koolhydraten tot je neemt, zullen de vetreserves in je lichaam verbrand worden omdat je lichaam een andere bron van energie gaat gebruiken. Bij een dergelijk dieet ligt echter wel het gevaar van het jojo-effect op de loer. Wanneer je namelijk stopt met dit dieet en je dus weer ‘normaal’ gaat eten, is de kans zeer groot dat de kilo’s er snel weer aan vliegen. Kies daarom liever voor de gezonde opties, zoals dat is beschreven in Koolhydraten eten en toch afvallen.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *