Functie koolhydraten

Koolhydraten zijn (vaak) de belangrijkste bron van energie voor het menselijk lichaam. In een gezond gebalanceerd dieet is ongeveer 45-50% van de dagelijkse energie afkomstig uit koolhydraten. Koolhydraten zijn voornamelijk belangrijk voor de rode bloedcellen en de hersenen. De overige energie komt uit vetten en eiwitten. In dit artikel lees je over de functie van koolhydraten, welke soorten koolhydraten er zijn en waar ze in voorkomen. Daarnaast informeren we je ook op dezelfde wijze over eiwitten en vetten.

Functies van koolhydraten, eiwitten en vetten

Koolhydraten, eiwitten en vetten vormen samen de belangrijkste voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft en worden ook wel macrovoedingsstoffen genoemd. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor de levensprocessen van de mens en zorgen voor de opbouw en het herstel van het lichaam, regelen veel processen die in het lichaam plaatsvinden en zijn een bron van energie.

Koolhydraten

koolhydraten-voeding
Dit zijn producten die rijk zijn aan koolhydraten.

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die het lichaam energie geven. Koolhydraten zitten in heel veel voeding, maar vooral in graanproducten zoals brood, rijst en pasta. Je darmen veranderen koolhydraten in glucose. Dat komt vervolgens in het bloed als bloedsuiker en dat dient als brandstof voor je lichaam. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk, de hersenen kunnen namelijk niet zonder glucose. Er zijn twee soorten koolhydraten, namelijk snelle (enkelvoudige) koolhydraten en langzame (complexe) koolhydraten. Snelle koolhydraten worden, zoals de naam al zegt, sneller omgezet in bloedsuiker dan langzame koolhydraten. Door de snelle stijging van je bloedsuikerspiegel heb je snel last van hongeraanvallen. Langzame koolhydraten zijn gezonder voor je lichaam, bij langzame koolhydraten heb je namelijk minder last van extreme pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. In langzame koolhydraten zitten daarnaast veel vezels. Vezels zorgen voor een snel en lang verzadigd gevoel, waardoor je minder snel zult grijpen naar (ongezonde) tussendoortjes.

Waar zitten langzame koolhydraten in:

  • Volkoren pasta
  • Volkoren brood
  • Zilvervliesrijst
  • (zoete) Aardappelen
  • Peulvruchten
  • Groenten
  • Fruit (appels en sinaasappels)
  • Magere melk
  • Magere yoghurt

Waar zitten snelle koolhydraten in:

  • Suiker
  • Snoep
  • Koek
  • Frisdrank
  • IJs
  • Witte pasta
  • Wit brood
  • Honing

Hoewel langzame koolhydraten gezond zijn voor je lichaam, heb je er maar heel weinig van nodig om goed te functioneren. Het teveel aan glucose (koolhydraten) slaat het lichaam namelijk op als vet. Tegenwoordig zitten er in heel veel producten koolhydraten verwerkt, terwijl een teveel aan koolhydraten slecht is voor je gezondheid.
Kies dus het liefst voor eten met weinig en/of langzame koolhydraten en neem niet al te grote porties. Wil je weten hoeveel koolhydraten er in bepaalde voeding zitten, bekijk dan de koolhydratentabel.

Eiwitten

eiwitten
Dit zijn producten die rijk zijn aan eiwitten.

Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, zijn onmisbare bestanddelen van goede voeding en leveren calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen en zorgen voor de bouw en het herstel van je spieren, botten, nagels en haren. Eiwitten zijn naast de opbouw van cellen en weefsels ook functioneel voor het transport van voedingsstoffen, de aanmaak van lichaamseigen stoffen en je spijsvertering. Er zijn twee soorten eiwitten, namelijk dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijk eiwitten zijn eiwitten van dierlijke afkomst en plantaardige eiwitten zijn van plantaardige afkomst. Over het algemeen zijn dierlijke eiwitten beter dan plantaardige eiwitten omdat dierlijke eiwitten meer essentiële aminozuren bevatten.

Waar zitten dierlijke eiwitten in:

  • Vis
  • Kipfilet
  • Achterham
  • Kaas
  • Eieren
  • Zalm
  • Magere yoghurt
  • Karnemelk
  • Sojamelk

Waar zitten plantaardige eiwitten in:

  • Brood
  • Rijst
  • Pasta
  • Noten
  • Peulvruchten (bruine bonen en linzen)

Om zo gezond mogelijk te is eten is het belangrijk dat je alle essentiële aminozuren in voldoende mate binnenkrijgt. Hiervoor kun je het best zo gevarieerd mogelijk eten zodat je veel verschillende aminozuren binnenkrijgt.

Vetten

vetten-olie
Dit zijn producten die (gezonde) vetten bevatten.

Vetten spelen belangrijke rol in onze voeding en zijn belangrijk voor ons lichaam. Vetten dienen namelijk als bron van energie. Daarnaast zijn vetten essentieel voor het behoud van een goede weerstand, de opbouw van cellen en voor de opname van vitamines.

Er zijn drie soorten vetten, namelijk verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten.

  1. Verzadigde vetten worden ook wel gezien als ‘slechte’ vetten en kunnen een negatief effect hebben op het cholesterolgehalte wat weer kan leiden tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten komen veel voor in dierlijke producten.
  2. Onverzadigde vetten worden ook wel ‘goede’ vetten genoemd en hebben juist een positief effect op het cholesterolgehalte. Onverzadigde vetten komen vaak van planten.
  3. Transvetten zijn zeer ongezonde onverzadigde vetten en zijn erg schadelijk voor de gezondheid. Transvetten zijn vetten die niet in de natuur voorkomen, maar zijn ontstaan door fabrieksmatige bewerking.

Waar zitten verzadigde vetten in:

  • Roomboter
  • Volvette kaas
  • Volle melkproducten
  • Vet vlees
  • Kaas
  • Chocolade
  • Koek
  • Gebak
  • Snacks

Waar zitten onverzadigde vetten in:

  • Vloeibare bakproducten
  • Oliën
  • Noten
  • Vette vis
  • Avocado

Waar zitten transvetten in:

  • Snacks
  • Patat
  • Koek
  • Taart
  • Kant-en-klaar maaltijden

Om zo gezond mogelijk te eten is het van belang om zo veel mogelijk verzadigde vetten in voeding te vervangen door onverzadigde vetten. Het type vetten is dus met name belangrijk en niet zozeer de hoeveelheid vetten die je eet.

Afvallen

Wanneer je wilt afvallen is het gewichtsverlies voor ongeveer 75% afhankelijk van voeding. Hierbij is een de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten belangrijk. Veelal wordt gekeken naar een verhouding van 30-50% koolhydraten, 25-35% eiwitten, 25-35% vetten. Dit is een gemiddelde. Voor personen die veel sporten wordt het aantal koolhydraten soms verhoogd naar zo’n 40-60% in verband met de energie die je nodig hebt om te bewegen. Er zijn diëten bekend waar de koolhydraten praktisch vermeden worden, echter wordt deze tactiek niet gezien als een gebalanceerd of gezond dieet. Het is zelfs mogelijk dat hierdoor een tekort ontstaat. Wil je graag afvallen, lees dan bijvoorbeeld Koolhydraten eten en toch afvallen.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *