Buikje wegwerken

slanke-buik

In Nederland begint een dikke buik steeds vaak een probleem te worden. Net als in andere landen komt overgewicht steeds vaker voor. Helaas is één van de favoriete plaatsen van ons lichaam om vet op te slaan de buik en dijen, vandaar dat dit vaak probleemzones zijn. Juist het buikvet wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, een te hoge bloeddruk, hoog cholesterol, diabetes en zelf in sommige gevallen kanker. Vet in de buik en tussen de organen scheidt hormonen en ontstekingsstoffen uit, wat schadelijk kan zijn voor de lever en alvleesklier. Natuurlijk is er het esthetische punt dat een buikje simpelweg niet zo mooi is. Daarnaast is het dus voor de gezondheid ook belangrijk dat buikje weg te werken.

Buiten veel vetten op de buik hebben, kan een dikke buik meerdere oorzaken hebben. Denk hierbij aan te slappe buikspieren of een opgeblazen buik. In dit artikelen behandelen we wat een dikke buik precies is, welke soorten buikjes er zijn, en hoe je het buikje kunt wegwerken. Zowel in kleding om het buikje wat te maskeren, als in oefeningen en voeding voor een platte buik.

Wat is een dikke buik?

De buik is officieel te groot, wanneer de buikomtrek voor vrouwen groter is dan 80 centimeter en voor mannen meer is dan 94 centimeter. Men spreekt dan van een zwaarlijvige buikomtrek. Omdat buikvet éen van de meest schadelijke vormen van vet is, is het belangrijk hier verandering in aan te brengen. Je staat niet alleen in de strijd tegen vet. Maarliefst 70% van de mannen in de leeftijdscategorie 30-70 jaar heeft overgewicht, tegenover 44% van de vrouwen in dezelfde categorie.

Soorten buikjes

Er zijn diverse soorten buikjes. Afhankelijk van hoe het buikje is ontstaan en wat de oorzaken zijn. De verschillende soorten buikjes zullen we kort toelichten en daarbij tips geven hoe dit opgelost kan worden.

Slappe buik

De slappe buik ziet er simpelweg ‘niet strak’ uit. Er ontbreekt wat elasticiteit. Dit kan wellicht het gevolg zijn van een zwangerschap of eerder veel afvallen. Het is belangrijk te weten dat de buik na te lang oprekken niet meer terugkomt in oude vorm. Jarenlang overgewicht kunnen na het afvallen zorgen voor overtollige huid. In dat geval is het raadzaam een arts te raadplegen. Na een zwangerschap is het mogelijk de buik meer vorm te geven.

Tips tegen een slappe buik door zwangerschap

buikspieroefening-plank
De plank traint snel de buik, schouders en rug.
  • preventie: laat je niet helemaal gaan tijdens de zwangerschap qua eten. Eet gezond en houd er rekening mee dat het heel normaal is zo’n 12 kilo aan te komen. Maar ook tijdens zwangerschap blijven repen chocola, chips en 25 kilo aankomen niet gezond.
  • huid insmeren: smeer de huid regelmatig in om deze in goede conditie te houden.
  • borstvoeding: een strakke buik is ook een kwestie van afvallen. Mocht het lukken helpt borstvoeding geven om sneller op gewicht te komen.
  • oefeningen: als moeder is het lastig om tijd te vinden naar de sportschool te gaan. 2x per dag een kwartier oefeningen helpt de buik weer in vorm te krijgen. Denk aan crunches, fietsen (op de rug liggen en een fietsende beweging maken met de benen) en planken (zowel recht als zijdelings).

Uitpuilende buik

De uitpuilende buik kenmerkt zich door de ronde uitpuilende vorm. Soms hangt de buik ook wat naar beneden. Het buikvet zit met name rondom de navel. Een klassiek voorbeeld van de uitpuilende buik is bijvoorbeeld het ‘bierbuikje’.

Tips tegen een uitpuilende buik:

– Buikspieroefeningen: zowel de rechte als de schuine buikspieren trainen.
– Letten op voeding en de hoeveelheid alcohol.

Opgezwollen buik

Een opgezwollen buik wordt vaak niet veroorzaakt door veel buikvet, maar eerder door gasvorming en het vasthouden van vocht. De buik en vaak maag zien er opgeblazen uit. Dit is vaak na een maaltijd het geval, maar ook in de ochtend. De gasvorming wordt veroorzaakt door eetgewoonten en stress.

Tips tegen een opgezwollen buik

opgeblazen-buik
Een opgeblazen buik door gasvorming.
  • zorg dat je voldoende vezels eet
  • pas op met gas vormende voeding: bonen, uien, peulvruchten e.d.
  • drink voldoende water, 1-2 liter water per dag
  • neem de tijd om rustig te eten, kauw goed
  • zorg voor voldoende ontspanning
  • pas op met suikerrijke voeding en dranken
  • let op de zout consumptie, dit houdt vocht vast
  • wellicht dat intolerant bent voor gluten, test dit door minder brood te gaan eten

Veel buikvet

Veel buikvet is het gevolg van teveel ongezonde voeding. De buik ziet er ‘blubberig’ uit. Het is zeer belangrijk, wanneer er sprake is van overgewicht, het buikje weg te werken. Dit kan met name door een aanpassing te doen in lifestyle. Hierbij is het van belang te zorgen voor een lagere inname van koolhydraten. Het is namelijk praktisch onmogelijk veel buikvet te verliezen wanneer je veel koolhydraten eet. Weten wat koolhydraten zijn lees je in het artikel ‘Koolhydraten, wat zijn dat?’.

Tips tegen teveel buikvet

  • pas je voedingspatroon aan; eet minder koolhydraten. Bekijk de koolhydratentabel voor meer informatie.
  • ga 3-4x per week sporten, zorg hierbij voor een evenwicht tussen cardio en krachttraining.
  • drink voldoende water
  • eet voldoende gezonde vetten, bijvoorbeeld avocado, lijnzaadolie en olijfolie.

Afvallen buik

Wil je dat buikje wegwerken? Deze algemene tips voor een strakke buik zullen je opweg helpen. Wat je als vuistregel kunt nemen, is vooral voedsel eten dat onbewerkt is en zoveel mogelijk ‘historisch ingeprente voeding’. Ons lichaam is door de jaren heen zeer efficiënt geworden met het verwerken en opslaan van voeding. Vroeger waren en groentes, vlees en vis. In geringere mate was er brood, aardappel of rijst. In de natuur is een absolute schaarste aan suiker, vet en zout. Vandaar dat ons lichaam verzot is op deze laatste drie schaarste producten. Het is geprogrammeerd om dit zo snel mogelijk op te slaan. Ook ervaren we deze smaken als extra lekker. Het is dus extra moeilijk deze producten te laten staan.

Buikvet verbranden

Om buikvet te verbranden moeten we dus in eerste instantie gaan letten op voeding. Let op met vetten, suiker en zout. Gezonde vetten zijn wel nodig om de vetverbranding op gang te brengen. Deze tips zullen je op weg helpen dat buikje weg te werken en buikvet te verbranden:

  1. Eet veel groenten, er is geen maximum aan groenten dat je mag eten

    vette-voeding-die-gezond-is
    Gezonde vetten zijn nodig om buikvet te verbranden.
  2. Pas op met koolhydraten, lees het artikel Koolhydraten eten en toch afvallen voor een overzicht van gezonde koolhydraten
  3. Eet gezonde vetten, zoals avocado, lijnzaadolie, olijfolie en noten
  4. Eet minstens één keer per week geen vlees, maar vegetarisch
  5. Eet regelmatig vis, zoals haring of zalm
  6. Pas op met teveel fruit: 1 tot 2 stuks per dag is genoeg. Eet liever een appel dan een banaan.
  7. Eet regelmatig een ei.
  8. Laat suikerhoudende en koolzuurhoudende drankjes staan: drink water.
  9. Bereid je eten door het te grillen of stomen in plaats van bakken of frituren.

Tips strakke buik

Buiten dat je let op voeding is het belangrijk om ook voldoende te bewegen. De ouderwetse buikspieroefeningen zijn belangrijk, maar staar je er niet blind op. Een droog getrainde buik is niet alleen het gevolg van buikspieren, maar meer van een laag lichaamsvetpercentage. Dit is niet het gevolg van veel cardio, maar let op: krachttraining. Vrouwen hoeven zich geen zorgen te maken dat ze snel het lichaam krijgen van een bodybuilder, daarvoor hebben ze simpelweg te weinig testosteron.

Oefeningen strakke buik

Als je gaat bewegen, dan helpen de volgende oefeningen je op weg naar een strakke buik:

buikspieroefening
Buikspieren train je met de ouderwetse crunch.
  • buikspieroefeningen: train de rechte, maar ook de schuine buikspieren. De ouderwetse crunch recht omhoog werkt prima. Daarnaast train je de schuine buikspieren door deze cruch te veranderen: ga omhoog en beweeg je rechter elleboog naar je linker knie en andersom.
  • krachttraining: train alle spiergroepen en vooral ook de grote spiergroepen zoals de benen en borst. Wanneer je twee setjes doet van 15 tot 18 herhalingen, train je niet alleen spieren maar werk je ook aan uithoudingsvermogen. Je spieren zullen sterk en slank blijven.
  • cardio: een half uur cardiotraining is voldoende. Kies ervoor om te gaan crosstrainen, (hard)lopen of een andere activiteit waarmee je de hartslag omhoog brengt.

Heb je echt geen tijd om te sporten, lees dan het artikel ‘6 tips afvallen zonder sporten’.

Buikje wegwerken in kleding

Door je kleding zorgvuldig te kiezen is het mogelijk je buikje weg te werken. Soms valt het buikje niet zo op. Hieronder staan advies over het wegwerken van een buikje in een jurk en in een broek. En vergeet niet: lichaamshouding is belangrijk. Sta altijd rechtop met de schouders naar achteren en wees trots.

Buikje wegwerken jurk

bodystocking-corrigeren-buik
Corrigerend ondergoed helpt voor een strak silhouet.

Wil je graag een jurk dragen, maar wil je dat je buikje niet echt opvalt? Kies dan voor bijvoorbeeld een wikkeljurk, dat de nadruk legt op de taille. Heb je slanke benen: kies dan voor een kokerrok met daarboven een colbert. Een print verhult oneffenheden, in tegenstelling tot een egale kleur. Let er altijd op dat je geen glimmende stofjes draagt. Voor een mooi silhouet kun je kijken naar corrigerend ondergoed. Een bodystocking, of panty met verstevigde buik en billen, laat je er slanker uitzien.

Lovehandles boven broek

Lovehandles, muffintops, en alle andere benamingen die er zijn: het zwembandje boven de broek. Het staat niet charmant. Wil je dit voorkomen, zorg dan dat je in ieder geval de goede maat broek koopt. De dunste dames kunnen muffintops krijgen, puur doordat de broek te klein is en zelfs het kleinste randje opval. Daarom: zorg dat de broek aansluit maar niet te strak zit. Bij wat lagere vetjes kies je voor een broek met wat hogere taille. Hiermee voorkom je dat er een laagje boven de broek ontstaat. Laat je eventueel informeren over ondergoed. Een te strakke onderbroek of string helpt niet. Kies ondergoed dat aansluit of eventueel corrigerend werkt. Een egale donkere broek kleed meer af dan een lichte teint. Wat stretch in de band helpt dat de broek iets mee rekt wanneer je gaat zitten. Tenslotte zorgen (kleine) hakken voor een slanker silhouet.

Dutchpharma

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *