Banaan koolhydraten

bananen-calorieën

Bananen staan bekend als ‘slecht fruit’, ‘fruit met slechte koolhydraten’ of ‘fruit waar je dik van wordt’. Maar zijn deze stellingen wel terecht? Omdat we vaak de vragen krijgen: Hoeveel koolhydraten zitten er in een banaan? En hoeveel calorieën? zullen we deze informatie, plus wat extra weetjes over de banaan met je delen.

Koolhydraten in de banaan

Laten we eerst starten met het feit dat vruchten altijd koolhydraten bevatten en het voedingscentrum ons nog altijd adviseert om 2 stuks fruit per dag te eten. Bananen zijn dus niet per definitie slecht. Ze bevatten enkel in verhouding meer koolhydraten. Het aantal koolhydraten van één banaan krijgt staat bijvoorbeeld gelijk aan dat van 2 sinaasappels.

Per 100 gram bevat een banaan bijna 19 gram koolhydraten. Een wat grotere banaan van 150 gram bevat dan 28 gram koolhydraten. Lees hier over hoeveel koolhydraten per dag je kunt eten.

Calorieën in een banaan

Als we puur naar calorieën gaan kijken is een banaan per 100 gram zo’n 86 kcal. Wederom uitgaand van de grotere banaan van 150 gram komt dit neer op 129 kcal per banaan.

Wanneer je dit vergelijkt met andere snacks, zoals een mueslireep of glas frisdrank kom je ongeveer op dezelfde hoeveelheid calorieën uit. Dan gaat de voorkeur uit naar een onbewerkt product, zoals een banaan, om te eten als tussendoortje.

Vitaminen en mineralen in de banaan

banaan
Een banaan past in een gebalanceerd voedingspatroon.

Bananen zijn een goede bron van vitamine c en B6. Deze vitaminen zijn belangrijk voor een goede weerstand, hebben invloed op de stofwisseling en helpen bij de opname van ijzer.

Qua mineralen vinden we in de banaan onder andere mangaan, magnesium en kalium. Die laatste twee staan bekend als de mineralen die belangrijk zijn om botontkalking te voorkomen. Ook helpt kalium bij het behoud van een gezonde bloeddruk. Mangaan wordt gebruikt door het lichaam voor een gezonde ontwikkeling van botten, en helpt tevens tegen oxidatieve stress veroorzaakt door overgewicht, te fanatiek sporten of bijvoorbeeld roken.

Vezels

De banaan bevat ook veel voedingsvezels.Dit is nodig voor een gezonde spijsvertering. Doordat de banaan zuren wat remt, houdt het je maag wat rustiger. Vandaar dat ouders vaak zieke kinderen een banaantje geven.

Van bananen word je dik

Zoals is aangegeven bevat de banaan redelijk wat koolhydraten en calorieën, maar dit past gewoon in een gebalanceerd dieet. Wat wel het geval is met de banaan is dat je er energie van krijgt en met die energie moet je iets doen. Een banaan bestaat voor 20% uit langzame koolhydraten, en is daarom onder kinderen en sporters een favoriet stuk fruit om goed op te bewegen / spelen.

Wist je dat…

  • Er jaarlijks in Nederland zo’n 720 miljoen bananen worden gegeten?
  • Bananen kunnen helpen tegen een kater vanwege het magnesiumgehalte?
  • Bananen stress kunnen verlagen, dankzij het kaliumgehalte?
  • Bananen helpen tegen kleine wratjes: de binnenkant van de schil, vooral bij goed rijpe bananen, bevat anti virale stoffen.

Bananen zijn dus zo slecht nog niet? Heb jij andere leuke weetjes over de banaan, deel ze met ons!

Conclusie

Een banaan past in een gezond dieet. Bovendien kan het helpen klachten van botontkalking te voorkomen of verminderen. Voor kinderen, als je gaat sporten, of als je kiest voor ‘echt eten’ als snack in plaats van een geproduceerde zogenaamd gezonde reep: de banaan is een lekker stuk fruit.

Mocht je standaard teveel koolhydraten per dag nuttigen, kies dan voor een andere vrucht zoals een appel, sinaasappel of aardbei. Deze vruchten bevatten in verhouding minder koolhydraten. Voor meer informatie lees je de koolhydratentabel.

Premium Garcinia Extract
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *